Do Pilatesa trzeba dojrzeć…

 

seniorsenior5

Bardzo często spotykamy się z pytaniem „czy w takim wieku można ćwiczyć?”, „czy Pilates jest dla mnie?” „czy to w ogóle jeszcze pomoże?” – pytają się osoby w dojrzałym wieku, mniej więcej około 60+. My odpowiadamy „OCZYWIŚCIE”.

Osoby w dojrzałym wieku, zarówno aktywne, pracujące jak i osoby będące juz na emeryturze, wciąż czują potrzebę ruchu i aktywności fizycznej ale zwracają uwagę na to aby była ona bezpieczna, stabilna, mądra. Taka, która wzmocni i wspomoże funkcjonowanie organizmu, złagodzi oznaki upływu czasu i pozwoli dłużej cieszyć się życiem w dobrej formie, kondycji i w pełnej sprawności ruchowej unikając kontuzji czy urazów

Bardzo często rozmawiamy z takimi osobami, które dzielą się z nami swoimi refleksjami czy też obawami: „na rowerze nie czuję się do końca stabilna, boję się że upadnę”; „fitness kóry jest u mnie w klubie nie jest dla mnie, juz nie nadążam a w ogóle nie chce mi się juz tak pędzić”; „kiedyś byłam wysportowana, robiłam nawet szpagat i stałam na głowie”; „jestem po operacji, niby miałam rehabilitację ale nadal nie mogę zrobić tego co przedtem”; „jestem cały czas aktywna, dużo się ruszam, pracuje ale jakaś taka słabsza, chyba z wiekiem”….

Upływający czas niesie ze sobą wiele obaw, pytań, problemów, czasem trudno pogodzić się z tym jak inaczej funkcjonuje nasz organizm, zmienia się nasze ciało, że nie czujemy się już tak samo jak 10 lat temu… A przede wszystkim zauważamy, że potrzebujemy zwolnić. I tak samo jest z aktywnością fizyczną, w większości „już się nie chce” albo „już nie mam siły”.

senior6Takie osoby, przede wszystkim oczekują zrozumienia i odpowiedzi na ich problem, ponieważ bardzo często czują się pozostawione same. Niestety, w naszym kraju nadal młodość jest w cenie a większość firm kieruje swoje oferty do młodych czy to są ciuchy, telefony komórkowe czy fitness klub… a upływu czasu lepiej nie zauważać. I tak właśnie czują się „osoby starsze” czy też seniorzy – po prostu„niezauważane”.

Pytanie zatem „co robić bo przecież wciąż mogę ale chciałabym inaczej… Co robić aby sobie nie zaszkodzić ale pomóc?”

Z odpowiedzią przychodzi Pilates.

Dlaczego? Bo jest mądrą i dojrzałą formą ruchu. Jak to ktoś kiedyś mądrze powiedział „do Pilatesa trzeba dojrzeć”.

-ponieważ ćwiczenia Pilates są wykonywane zawsze w bezpiecznych i wygodnych pozycjach

-podstawową zasadą jest słuchamy własnego ciała, nie wychodzimy poza indywidualny ani fizjologiczny zakres ruchu (jeżeli dalej nie sięgam, wyżej nie uniosę nogi to nie walczę ze swoim ciałem lecz go szanuję)

-ćwiczenia te nakierowane są na indywidualne potrzeby wieku dojrzałego ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnego stanu zdrowia i kondycji, wolniejszego funkcjonowania całego organizmu, mniejszej masy mięśniowej i kostnej, być może pojawiających się ograniczeń ruchu, pogarszającej się koordynacji czy też ewentualnych schorzeń wieku dojrzałego

senior1senior3

Na co kładziemy nacisk na naszych zajęciach Pilates?

Głównym założeniem aktywności ruchowej dla osoby doświadczającej upływu czasu są odpowiednio dobrane ćwiczenia , w odpowiednich sekwencjach ruchowych, które wspomagają samodzielność i niezależność – aby utrzymać się w pełnej sprawności ruchowej jak najdłużej.

Ćwiczenia Pilates:

zwiększają równowagę dając poczucie stabilizacji całego ciała aby swobodnie poruszać się w życiu codziennym i wykonywać wszystkie ruchy np. wstawania z krzesła, wchodzenia po schodach, wysiadania z autobusu. Niestety, wraz z upływem czasu nasza postawa zmienia się a sylwetka pochyla do przodu. To jest asekuracyjna pozycja, którą przybieramy chroniąc się przez upadkiem. Konieczne są zatem ćwiczenia równoważne, które pozwolą nam zachować jak najdłużej wyprostowaną, mocną i stabilną sylwetkę.

ćwiczą koordynację ruchową w połączeniu ze zmysłem słuchu, wzroku, aby kształtować umiejętność szybkiego reagowania w życiu codziennym, zachowania się w nowym miejscu, którego nie znamy, również wykonywania szybkich zwrotów ciała. Właściwa koordynacja jest niezbędna aby czuć własne ciało, aby być pewnym i silnym w swoim ruchu.

wspomagają utrzymanie wszystkich narządów ruchu w funkcjonalnej sprawności tak aby nie dopuścić do powstawania ograniczeń ruchomości w stawach tj. bark, kolano, staw skokowy. Z wiekiem zaczynamy być mniej sprawni, pojawiąją się zwyrodnienia, przykurcze, ograniczenia ruchu . Czujemy to nawet w prostych codziennych czynnościach. Dlatego regularne ćwiczenia w dojrzałym wieku poprawiają komfort życia codziennego tak aby móc sięgnąć ręką do wyższej szafki, ukucnąć czy po prostu się schylić.

senior2-w przypadku obecnych juz schorzeń, zwyrodnień czy ograniczeń ruchomości, niezwykle ważne jest aby nie dopuścić do dalszego postępu choroby czy też do blokady w stawach, które całkowicie uniemożliwią funkcjonowanie.

wzmacniają, mobilizują, rozluźniają całe ciało: wszystkie odcinki kręgosłupa, zwłaszcza lędźwie, które wymagają stabilizacji bo dźwigają cały kręgosłup, barki, ramiona, które bardzo często są zamknięte i zaokrąglone, miednicę i stawy biodrowe, które przez siedzenie często przykurczają się, stopy, które na co dzień zamknięte w butach zmagają się z częstymi skurczami.

dotleniają i poprawiają wydolność tlenową. Na co dzień oddychamy płytko i szybko, doprowadzając powietrze tylko do górnej części płuc, nie dotleniamy i nie rozluźniamy brzucha, pleców, dna miednicy… a brak tlenu/powietrza oznacza tylko jedno… śmierć.

Wspomagają leczenie osteoporozy, która nieuchronnie towarzyszy zwłaszcza kobietom po 60-tym roku życia. Bezpieczny ruch, który ogranicza ryzyko kontuzji sprzyja odbudowie masy kostnej. Powtarzając za lekarzami ”przy osteoporozie, stabilniejsze poruszanie się i lepsza koordynacja to mniejsze ryzyko upadku, kontuzji i urazów”

trenują mięśnie dna miednicy a co za tym idzie pomagają w późniejszym wieku uporać się z bardzo wstydliwym problemem nietrzymania moczu. Pilates jest to jedyny system ćwiczeń, który skupia się na treninngu najgłębszych mięśni brzucha i dna miednicy. Z jednej strony zapewniają one płaski brzuch i piękną talię, z drugiej samoświadomość i kontrolę mięśni, które z wiekiem, niestety, rozluźniają się.

senior4Na zajęciach Pilates uczymy świadomości ciała i mięśni, które należy właściwie używać, wzmacniać, rozluźniać aby budować silną, ładną postawę, aby pozostawać w pełnej sprawności ruchowej do późnego wieku. W prostych ćwiczeniach pokazujemy czy i jak czujemy swoje ciało, w jakiej formie i kondycji jesteśmy, czy czujemy stabilizację, równowagę, gdzie są nasze słabe punkty, które musimy wzmocnić. Jeżeli w tych prostych ćwiczeniach poczujesz trud, brak stabilizacji, równowagi, problem w najmniejszych ruchu, skurcze w łydkach, stopach… to jest sygnał, taka „czerwona lampka”, która sygnalizuje jak będę sprawna i jak będę się czuć za 10-15-20 lat. Jak będzie wyglądała „jesień mojego życia”, czy będę samodzielna, czy będę potrzebowała opieki?

Pozostawiamy do refleksji…

Reklamy