Złap równowagę nad morzem…

Nie mając punktu zaczepienia dla wzroku lecz przed sobą tylko horyzont…

to wyzwanie dla ćwiczenia wewnętrznej siły środka i poczucia równowagi…

równowagaRównowaga to poczucie własnego ciała w przestrzeni oraz koordynacja ruchu i wzroku jednocześnie – z reguły mało się nią zajmujemy i przejmujemy ale jest niezbędna w życiu codziennym!

W głównej mierze zależy od błędnika ale również od zmysłu wzroku oraz propriocepcji.

O tym, że zmysł wzroku pomaga nam utrzymać równowagę możemy się przekonać kiedy próbujemy stać z zamkniętymi oczami lub z zamkniętymi oczami wykonać prosty ruch np. skłon lub uniesienie jednej nogi. Niesamowitym doświadczeniem jest ćwiczenie równowagi kiedy nie mamy punktu zaczepienia dla naszego wzroku np. nad morzem – widzimy tylko horyzont, przed nami nie ma niczego, na czym możemy skupić i zawiesić wzrok, nic co pomoże skoncentrować umysł aby utrzymać ciało.

Propriocepcja z kolei to tzw. czucie głębokie, które pozwala nam poczuć nasze ciało w przestrzeni, jak zachowuje się nasze ciało, jak są ułożone nasze ręce i nogi, jak się poruszają względem siebie, jaką mamy przyczepność, nacisk do podłożna, dają nam informację zwrotną jak prowadzić ruch czy jak regulować napięcie mięśniowe . Receptory tego zmysłu ulokowane w mięśniach i ścięgnach pozwają poczuć nam nasze kończyny bez patrzenia na nie np w prostej czynności jaką jest wchodzenie po schodach. Zmysł ten jest niezwykle rozwinięty u osób niewidomym, które „widzą poprzez czucie”.

równowaga1

Zmysł równowagi można i trzeba ćwiczyć bardzo prostymi ćwiczeniami jak stanie z zamkniętymi oczami, stanie na jendej nodze, siedzenie na dużej piłce bez podporu stopami. Joga i pilates obejmują szereg ćwiczeń, które włączają ćwiczenia równoważne i pomagają poczuć i budować wewnętrzną siłę środka, która jest niezbędna w utrzymaniu równowagi.

Tym bardziej należy ćwiczyć, gdyż z wiekiem zmysł ten ulega pogorszeniu przez co jesteśmy narażeni na upadki i kontuzje.

Reklamy