Co jest ważne w Pilatesie czyli zasady, bez których nie osiągniesz efektów…

1

ktoś kiedyś pięknie powiedział, że „Pilates to ruch dla myślących ludzi”

i jest to absolutna prawda bo przy tych ćwiczeniach trzeba włączyć umysł aby skoncentrować się, wsłuchać się we własne ciało i ruch, który wykonujemy… potem przychodzi głębokie zrozumienie tego co robimy, głęboka świadomość naszego ciała, zaczynamy wykorzystywać prawidłowy oddech. Efektem tego wszystkiego jest najdoskonalszy poziom pracy z ciałem, który pozwala uruchamiać właściwe mięśnie, pomaga relaksować ciało i umysł.

Osoby, które ćwiczą Pilates zauważają 2 kluczowe zmiany, zarówno na poziomie ciała (zdrowy kręgosłup, wzmocnienie mięśni, smuklejsza sylwetka, rozluźnienie napięcia mięśniowego, elastyczniejsze ciało) ale również na poziomie umysłu (relaksacja, rozluźnienie, odstresowanie się).

W trakcie wykonywania ćwiczeń Pilates bardzo ważne jest zaangażowanie – nie jest to łatwe, nie przychodzi na pierwszych zajęciach, z początkiem może pojawić się frustracja, że „nie umiem”; „to nie dla mnie”; „nie potrafię oddychać” ale z czasem przychodzi ogromna satysfakcja a kiedy widzimy i czujemy efekty pojawia się „uzależnienie od Pilatesa” 🙂 Sam Joseph Pilates powiedział kiedyś przepiękne zdanie:

„po 10 sesjach poczujesz różnicę,
po 20 zobaczysz różnicę,

a po 30 będziesz mieć nowe ciało”

Aby osiągnąć efekty konieczne jest zastosowanie wszystkich kluczowych zasad w każdym ruchu podczas każdego wykonywanego ćwiczenia:

                9KONCENTRACJA 

to pełne połączenie umysłu i ciała, to pełna świadomość ciała i jego ruchów. Każdy ruch wynika z dużego skupienia, pełnej koncentracji na każdym ćwiczeniu według zasady „jestem tu i teraz”. Skupienie na ruchu prowadzi to pełnego odprężenia.

             

                       RELAKSACJA 

Na co dzień jesteśmy bardzo spięci i zestresowani, co nasze ciało odzwierciedla. Przed każdym ćwiczeniem musimy skierować nasze skupienie prowadzące do rozluźnienia spiętych części ciała. Dzięki temu umysł się odpręża, a nasza świadomość może zostać skierowana na prawidłowy ruch i ćwiczenie. Rozluźnienie spiętych części ciała od nadmiernego używania jest bardzo ważne, aby wprowadzić prawidłowy wzorzec ruchowy i tym samym zmobilizować do pracy mięśnie mniej aktywne                  

                  

6PRAWIDŁOWA POSTAWA (ułożenie ciała) 

Bardzo ważna jest prawidłowa pozycja wyjściowa w każdym ćwiczeniu – na samym początku uczymy się jak wygląda ta prawidłowa postawa czy pozycja, gdyż chodzi o zachowanie wszystkich krzywizn naszego kręgosłupa a to z kolei jest podstawą do dobrej stabilizacji statycznej i dynamicznej, a tym samym jest kluczowe dla bezpieczeństwa i funkcjonalnego ruchu, tak aby wszystkie mięśnie zmobilizować do właściwej pracy. 

               ODDYCHANIE 

Oddech jest absolutną podstawą do funkcjonowania naszego organizmu (smutne jest to, że na co dzień nie oddychamy prawidłowo). Prawidłowy oddech w Pilatesie to oddech boczno-żebrowy czyli taki gdzie oddycha cała klatka piersiowa a nie tylko jej przód. Takiego oddechu też musimy się nauczyć gdyż to pomaga się zrelaksować a dalej czujemy, że odpowiedni oddech tylko ułatwia ruch. Synchronizacja oddechu i ruchu jest kluczowa do opanowania metody pilatesa.

10              

         CENTROWANIE (stabilizacja środka) 

Stabilizacja środka to już wyższy poziom nauki Pilatesa gdzie skupione ciało, które prawidłowo oddycha, jest ułożone w dobrej pozycji zaczyna się ruszać… czyli chodzi o utrzymanie stabilnej pozycji miednicy, kręgosłupa, ramion i głowy, z której wychodzi ruch. Jest to ściśle połączone z głęboką świadomością własnego ciała i oddechem. Centrowanie to proces dynamiczny, połączony bezpośrednio z wyzwaniem, jakie stanowi ograniczenie niepożądanych ruchów wraz z utrzymaniem płynności ruchów podczas ćwiczenia.

                               

                 BCP_SHOT_37_030R (CMYK) (10)KOORDYNACJA (kontrola) 

Kontrola i koordynacja ruchów w pilatesie jest niezbędna. Mówi się, że tu nie liczy się ilość ale jakość wykonywanych ruchów. Każde ćwiczenie z prawidłowym wzorcem ruchowym wykonuje się z precyzją i kontrolą, dopiero potem pojawia się złożoność sekwencji ruchów.

                 

                 

                     

                    3PŁYNNE RUCHY 

Płynność ruchu jest wyróżnikiem w metodzie Pilatesa, a co za tym idzie lekkość, miękkość i łatwość poruszania się. Ćwiczeń nie należy wykonywać na siłę, skupienie się na kontrolowanym, pełnym wdzięku ale też dynamicznym ruchu powinno być rdzeniem każdego ćwiczenia. 

                        

                                                   

               WYTRZYMAŁOŚĆ 4

Wytrzymałość to wynik pracy metodą pilatesa, ponieważ mięśnie zaczynają pracować bardziej funkcjonalnie i skuteczniej zwiększając swoją wydolność.

Wszystkie zasady wprowadzamy i uczymy się ich stopniowo a po jakimś czasie zaczynamy rozumieć o co chodzi w Pilatesie. My zaczynamy rozumieć nasze ciało a ciało zaczyna rozumieć ruch. Najważniejsze, to dać sobie czas na stopniowe wchodzenie w tajniki Pilatesa, na stopniowe zauważanie i odczuwanie różnicy, na doświadczanie tego ruchu w swoim tempie.

Więcej o światowej szkole i metodzie Body Control Pilates® na www.bodycontrolpilates.com 

Zdjęcia: bodycontrolpilates.com 

Reklamy