ProSSto na co dzień – sprawdź jak chodzisz!

Najprostsze rzeczy bywają najtrudniejsze…

Zanim przeczytasz ten tekst zrób sobie TEST: przejdź się! …. po mieszkaniu, po ulicy, gdziekolwiek jesteś i odpowiedz sobie na pytania: jak chodzisz? Jak ustawiasz stopę? Jakiej długości robisz krok? Które partie mięśni / ciała czujesz?

chodzenie2

Pierwsze słowa jakie przychodzą Ci na myśl zapewne to „chodzę normalnie…czuję nogę…itp…” Prawda!

Chodzimy jak chodzimy, tak jak się nauczyliśmy kiedy byliśmy dziećmi…o co chodzi?

Prawidłowy chód jak się okazuje jest bardzo ważny. Ważne jest to jak stawiamy stopę, jak ją przenosimy, jakiej długości krok robimy i jakie partie mięśni uruchamiamy. Ale zacznijmy od początku:

Oto podstawowe elementy w chodzie:

1.TRZYMAJ SIĘ PROSTO! Przypomnij sobie nasze wskazówki na początku wszystkich naszych zajęć: wydłuż kręgosłup, pociągnij czubek głowy do sufitu, żebra ciężkie zostaw w dole, barki w jednej linii z biodrami, trzy punkty podparcia pod stopą (duży palec, mały palec, pięta. Do pełnego pilatesowego poczucia dodaj „podpór z mięśni brzucha”.

2.PIĘTA – PALCE! Rozpoczynaj chód ZAWSZE od postawienia PIĘTY w pierwszej kolejności. Dopiero potem następuje przeniesienie stopy aby zakończyć na PALCACH, które odrywają się od podłoża.

3.STOPA. KOLANO, BIODRO! W pełnym zakresie uruchamiaj 3 stawy przy chodzie:

1.Zgięcie grzbietowe stawu skokowego (STOPA FLEX) gdy stawiasz piętę robiąc wykrok

2.Wyprost i zgięcie kolana podczas wszystkich kroków

3.Wyprost stawu biodrowego (OTWARCIE PACHWINY)

4.Zgięcie podeszwowe stawu skokowego (STOPA POINT) gdy odrywasz stopę od podłoża

4.MIĘŚNIE: ŁYDKI, UDA, POŚLADKA! Podczas chodu muszą być zaangażowane wszystkie mięśnie odpowiedzialne za prawidłową pracę. Kiedy chodzisz postaraj się poczuć i zaangażować następujące partie ciała / mięśni:

1.PISZCZEL i ŁYDKĘ

2.Przód i tył UDA

3.POŚLADEK (!!!)

PAMIĘTAJ! Koniecznie angażuj pośladek tylnej nogi aby w pełni wyprostować staw biodrowy zanim oderwiesz palce od podłoża. Wiele osób chodzi na ugiętych kolanach, nie angażując pośladka i nie otwierając stawu biodrowego, stawiając małe kroczki. W ten sposób bardzo obciążają kolana, a potem pojawiają się dolegliwości bólowe. Leczymy kolana, a mało który lekarz/fizjoterapeuta przeanalizuje nasz chód…

5.RUCHY MIEDNICY! Tutaj po prostu pozwól miednicy naturalnie się poruszać i lekko kołysać podążając za ruchem nóg. Nie blokuj miednicy, puść ją luźno! Miednica musi się wysunąć lekko do przodu tą stroną (kolcem biodrowym) nogi, która początkuje ruch. Miednica musi również poruszać się góra / dół przy przenoszeniu jednej nogi na drugą z naturalną rotacją.

6.PŁYNNOŚĆ KROKÓW! Najprościej mówiąc, Twój chód powinien być płynny i dynamiczny. Długość Twoich kroków powinna być jednakowa. Poczuj, że obie nogi obciążasz tak samo, że obie pracują tak samo. Rób pełny wykrok!

  1. STOPA: Obciążaj stopę znajdując pod nią 3 punkty podparcia: duży palec, mały palec, pięta.
  2. SZEROKOŚĆ KROKÓW! Nie idziemy po jednej linii (jak modelki po wybiegu). Nogi stawiamy na szerokość naszych kolców biodrowych, czyli znów tak jak często rozpoczynamy zajęcia w ProSSto w pozycji stojącej.
  3. KOORDYNACJA KOŃCZYN DOLNYCH I GÓRNYCH. Spełnienie wszystkich powyższych punktów pozwala na połączenie ruchów tułowia, kończyn górnych względem ruchów kończyn dolnych. Najprościej mówiąc: prawa noga- lewa ręka-w prawo tułów, lewa noga-prawa ręka-w lewo tułów itd.

Pamiętaj! nie można jednak uzyskać koordynacji, póki nie zostanie zrealizowany każdy z wyżej wymienionych punktów.

chodzenie1

CZY WIESZ ŻE?

Największą aktywność podczas chodu wykazują MIĘŚNIE STABILIZUJĄCE TUŁÓW I ODPOWIEDZIALNE ZA STABILIZACJĘ MIEDNICY!

Czyli jest to nasz tzw. GORSET PILATESOWY, który ćwiczymy na każdych zajęciach!

I oczywiście chodź jak najczęściej boso. I częściej wybieraj sportowe obuwie.

A teraz spróbuj się przejść.

Przejdź się świadomie.

Zastosuj wszystkie powyższe punkty.

Zapamiętaj i zacznij wdrażać w swoje życie.

Powodzenia!

UWAGA! W powyższym tekście celowo unikamy profesjonalnego słownictwa i nazewnictwa medycznego określającego posczaególne grupy mięśniowe, tak aby tekst był zrozumiały dla każdej osoby .

chodzenie